top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תEfrat Gins

טיפול דינאמי חוויתי מואץ – AEDP



אָמְרְתִּי לוֹ: כּוֹאֵב לִי הַכֹּל

וְהוּא שָׁאַל אִם אֲנִי עוֹמֶדֶת לָמוּת

מִזְמַן לֹא כּאָבַ לִי כָּכָה

אוּלַי

אֲנִי עוֹמֶדֶת לִחְיוֹת

אפרת שמעוני טוטיאן



לאורך שנות עבודתי כפסיכולוגית המלווה תהליכי שינוי וגדילה התעמקתי והשתלמתי בגישה הפסיכואנליטית שמהווה עבורי מצע תאורטי וקליני עשיר ומאפשרת לי להעמיק את ההבנה לתהליכי הנפש של מטופליי. בעבודתי עם נפגעי/ות טראומה חשתי לעיתים כי אני חסרה בכלים אפקטיביים שיסייעו למטופל.ת לעבור חוויה משמעותית הקשורה לטראומה בדרך לריפוי והחלמה. חשתי שיש צורך בדבר מה נוסף שהוא מעל ומעבר לפרשנות המילולית הקלאסית המתייחסת לגילוי ופיענוח של המציאות, אך אינה מצליחה ללכוד את החוויה הטראומטית שאינה מצייתת לכללי השפה הסדורה. הבנתי שיש צורך בנוכחות ייחודית בחדר, עפרה אשל מכנה נוכחות זו הינכחות (הינתנות+נוכחות) נכונותו של המטפל לפתוח את ליבו ונפשו אל אדם אחר, ולשהות במעמקי עולמו הסבוך של המטופל. מדובר בנוכחות חיה, אינטימית וטוטאלית. שמנסה לפצות על העדר הנוכחות בשלב המוקדם בחייו של המטופל.ת ולספק לו/לה סוג של עדות (שאותה מכנה עפרה אשל with-ness, היות עם) לחוויות שעבר.ה בתקווה שהחזרה למקום הטראומטי יאפשר למטופל.ת לשוב לחיים נפשיים ערים, מלאים ואותנטיים. בשלב זה נחשפתי לגישת ה-AEDP שמספקת למטפל.ת כלים, טכניקות ורציונאל תיאורטי לעבודה אפקטיבית באיזורי הטראומה.


aloneness in the face of overwhelming affective experience plays a major role in the development of psychpathology (Diana Fosha)

היות לבד אל מול חוויה רגשית מציפה משחק תפקיד מרכזי בהתפתחות חולי נפשי (תרגום חופשי)


גישת ה-AEDP פותחה ע"י ד"ר דיאנה פושה (Diana Fosha), פסיכולוגית אמריקאית בעלת רקע והכשרה פסיכואנליטיים, המשכילה לעשות בעבודתה אינטגרציה בין הבטים וגישות טיפוליות שונות: הידע הפסיכואנליטי, וביחוד תיאורית ההתקשרות, חקר המוח וטכניקות חוויתיות שונות שדרכם מתאפשר מפגש בלתי אמצעי עם חוויות טראומטיות ומתאפשרים תהליכי עיבוד עמוקים המקדמים שינוי. חווית השינוי מתרחשת במהירות יחסית והשינוי המושג הינו משמעותי ומתמשך, הוא מתרחש בתוך הקונטקסט של הדיאדה הטיפולית והוא מתחיל כבר במפגש הראשון בין המטפל למטופל.


The very making of an appointment with a total stranger to deal with the greatest intimacies and vulnerabilities of one’s life is an act of profound faith (Diana Fosha)

עצם קביעת מפגש עם זר.ה מוחלט.ת על מנת להתמודד עם הסודות והפגיעויות הגדולות ביותר בחייו של האדם, הוא אקט של אמונה עמוקה (תרגום חופשי)


הקשר הטיפולי שמעוצב ונבנה במטרה לפוגג את תחושת הלבדיות (undoing aloneness), כולל בתוכו אמפטיה ראדיקלית ומחוייבות רגשית, התכווננות, הדהוד, שיתוף רגשי, תיקוף וחשיפה עצמית, כל אלו כלולים בתוך העמדה הטיפולית המתאפיינת ב"קבלה ראדיקלית של המטופל". רק מול מטפל מחוייב רגשית, תתאפשר התרה של קונפליקטים וסוגיות רגשיות סבוכות ותתרחש התפתחות. קשר טיפולי כזה מכונה קשר תרפויטי מתקף ומאפשר affirming therapeutic relationship

המסגרת התאורטית הנמצאת בבסיס גישת ה-AEDP היא תאורית ההתקשרות, המתמקדת בחקירת השינויים באינטראקצית אם תינוק מרגע לרגע (ויסות דיאדי התפתחותי) ומכאן מכווננת לחקירת שינוי. ע"י שילוב של רגש והתקשרות, כוח השינוי העוצמתי של רגשות יכול לפעול ולהגיע ליעילות התרפויטית המקסימלית שלו (דיאנה פושה, the transforming power of affect).

ההנחה של ה-aedp היא שיש בכל אחד מאיתנו כח פנימי השואף לגדילה, צמיחה, התפתחות (core self). כח מניע שהוא הפוך לאינהיביציה, כח ששואף להביא אותנו לידי ביטוי: ליצור קשר, לפגוש את האחר, לבטא מגוון של רגשות.


כשאפקח את העיניים

כדי לשאול וכדי לשקול

יצמחו גם לי כנפיים

וחומה אחת תיפול

כשאפתח חלון או שניים

גם אתה תראה אותי

והאור אשר בינינו

יהיה נחלתי

(רחל שפירא)



bottom of page